Jaartraining

“Dit ademwerk beoogt steeds zichzelf te leren kennen, zichzelf te leren ervaren, en raakt je zo diep, dat je er niet omheen kan.”

Cornelis Veening (1895-1976), grondlegger

 

Al meer dan 25 jaar verdiep ik mij in de ademleer van Ilse Middendorf en haar leermeester Cornelis Veening. Mijn inzichten en toepassingen, verkregen door jarenlange scholing in Duitsland en in mijn praktijk in het werken met cliënten, wil ik graag delen met belangstellenden.

 

Doelgroep

De doelgroep is de professional die werk doet waarbij houding en beweging van het lichaam een rol speelt. Denk aan fysiotherapeuten, (praktijk)verpleegkundigen, haptotherapeuten, artsen, masseurs, yoga en tai-chileraren, muziek- en dansdocenten.

Het gaat in mijn werk niet om het aanleren van ademtechnieken, maar om onderzoek: hoe kunnen we de adem vrij laten en wat doet een bevrijde adem met ons lijf, onze geest en onze ziel. Voor deelname aan de jaartraining is nieuwsgierigheid naar de eigen adem, hoe hij het functioneren van eigen lichaam en geest fundamenteel beïnvloedt, een essentiële voorwaarde. Het belangrijkste lesmateriaal in deze jaartraining ben jezelf.

 

Adem als factor in een gezonde leefstijl

Geïnspireerd door het voedingsadvies  'de schijf van vijf' wordt er sinds een aantal jaren door psychiaters en neurologen gesproken over een mentale schijf, die variërend 5 tot 7 ingrediënten bevat. Wat moet er dagelijks op je bordje liggen om 'mindfit' te blijven?

Beweging. Staat met grote stip op 1.
Momenten waarop je gas terugneemt. Daarmee gun je je hersenen wat rust.
Focus zoeken, je aandacht op een ding richten, een uitdaging aangaan.
Speeltijd, je creativiteit stimuleren
Reflectie, je aandacht richten op je innerlijke wereld.
Verbinding aangaan, met jezelf, anderen, de natuur.
Voldoende slaaptijd, zodat de gebeurtenissen van de dag verwerkt en geïntegreerd kunnen worden.

Ademen zoals de 'Ervaarbare adem' ons daartoe uitnodigt, bevat al deze zeven ingrediënten. In beoefening van bovengenoemde aspecten van het leven gaan lichaam en geest een verbinding aan en wordt de ziel gevoed, met de adem als mediator.


Inhoud van de studiedagen

In de ochtend onderzoeken we vanuit beweging de zogenaamde ‘ademwetmatigheden‘ die aan de “Ervaarbare adem” ten grondslag liggen.  Lees meer bij Adem is beweging en De innerlijke adem.

Vanuit onze ervaringen brengen we in een gesprek het theoretisch kader aan.

Na de lunchpauze onderzoeken we hoe de ademwetmatigheden kunnen worden toegepast in het werk met de eigen cliënten of leerlingen. Aan de hand van het oefenen van de ‘adembehandeling’ leren we vanuit de praktijk ook de anatomie van het menselijk lichaam, in relatie tot de adem, beter kennen.

Inhoud en kwaliteit van de jaartraining kan beleefd worden op een oriëntatiedag.

 

 

Tijdsinvestering

10 dagen van 10.30 tot 16.30 en 10 individuele sessies.

Tussen de studiedagen door wordt zelfstandig met en op elkaar geoefend.

 

Kosten

Kosten voor de 10 studiedagen € 900,- in twee termijnen te betalen.

Individuele sessies à € 65,- worden per keer afgerekend.

 

Literatuur

Te gebruiken als naslagwerk

  • Najaar 2020 verschijnt er van mijn hand, in samenwerking met Mariëlle Groenendijk, een AdemWERKboek, dat als ondersteuning bij de jaartraining gebruikt kan worden.
  • Ilse Middendorf: De ervaarbare adem, een ‘ademleer’. De Nederlandse vertaling van dit boek is uitverkocht en wordt niet meer herdrukt. Kopieën zijn beschikbaar.
  • Cornelia Ehrlich e.a.: Atemweisen, Wurzeln und Gestalt der Atemlehre von Cornelis Veening. Heruitgegeven door VAVE, Wiesbaden 2013
  • Blandine Calais-Germain: Anatomy of breathing.
  • Thomas W. Myers: Anatomy Trains

 

Er is geen verplichte literatuur, maar veel lezen wordt van harte aanbevolen.

Een uitgebreide bibliotheek op het gebied van de adem, anatomie, psychosomatiek, psychotherapie, lichaamswerk en filosofie staat ter beschikking aan de deelnemers.