De innerlijke adem

“Ik bemerk de stille aanwezigheid van de innerlijke adem en daarmee een kalmte die zich verspreidt in het hele organisme.”

Irmela Halstenbach

 

Ademhaling staat in de belangstelling, vooral de laatste maanden nu het coronavirus zoveel impact blijkt te hebben op de luchtwegen. Ook na herstel van de ziekte houden veel mensen ademhalingsklachten. Logisch dat er gekeken wordt hoe verbetering van de ademhaling kan bijdragen aan verder herstel.

In publicaties worden methoden besproken die zich richten op ontspanning, stressvermindering en verbetering van het immuunsysteem. Er wordt over ademhaling gesproken als iets dat ‘getraind’ kan worden.

 

Maar de adem is meer dan een middel om fysiek en psychisch gezond te worden en te blijven. Hij verbindt: lichaam en geest, binnen en buiten. En hij kan een rol spelen als je vertrouwd wil raken met je eigen innerlijke kracht en creativiteit. Hoe je ademhaalt is slechts een aspect van het ademen. Wat het meer is kan een boeiende en verrijkende zoektocht zijn.

 

“Je kunt je adem het beste met rust laten, die gaat toch zijn eigen gang?”.

Dat hoor ik vaak als ik vertel over mijn beroep als ademdocent. Of mensen vertellen dat ze juist extra benauwd worden als ze op hun adem gaan letten. Weer anderen denken dat je kunt leren om ‘beter’ adem te halen, als je ademhalingsklachten hebt. Dat is allemaal waar.

En er is meer!

 

Ademen met je hele lijf...
...een andere kijk op ademhalen

Ademen gaat vanzelf, we hoeven er niet over na te denken. Het wordt gereguleerd, naar behoefte, vanuit het ademcentrum in de hersenstam. Maar na een schrikreactie, ziekte, chronische pijn of rouwproces kan de adequate ‘stressreactie’ van het ademcentrum een patroon worden en het ademcentrum structureel ontregelen. Dit heeft vaak verstrekkende gevolgen voor het functioneren van de organen, voor onze spierspanning, voor ons gevoel van rust en welbevinden.

Wat je hebt meegemaakt, fysiek en psychisch, kun je terug vinden in je adempatroon. Je adem is dus uniek. Daarom bied ik geen ‘ademtechnieken’ aan, maar gaan we samen op zoek naar de dieperliggende oorzaken van je ademgewoonten.

 

De didactische middelen in dit traject zijn ‘aandachtig bewegen’ en ‘behandeling’’.

 

Bij mij krijg je ‘ademles’. Ik geef geen ademtherapie. Het fenomeen adem in al zijn verschijningsvormen staat centraal in de lessen. Jouw eigen vragen en situatie zijn steeds het vertrekpunt. Ik heb geen protocol, behandel- of leerplan klaarliggen, wel een schat aan kennis, en ervaring in het zoeken en vinden van creatieve antwoorden op individuele ademvragen. Gaandeweg krijg je meer lichaamsbewustzijn, je lijf wordt soepeler, je houding verbetert, je ontdekt hoe je jouw adem kan uitnodigen om je welbevinden, stemming, veerkracht en creativiteit te vergroten. Je positieve krachten worden aangesproken. Je oorspronkelijke klachten verdwijnen naar de achtergrond. Als je niet vanwege klachten komt, maar uit interesse, zal er een nieuwe wereld voor je open gaan.

 

“Adem is beweging, bewegen is ademen”
Ilse Middendorf

Geïnspireerd door ‘De ervaarbare adem’ van de Duitse Ilse Middendorf (1910 -2009) verdiep ik mij nu al meer dan 25 jaar in haar ademleer. Haar visie heeft mij vanaf het eerste moment geraakt. Met het lichaam als instrument onderzoekt de 'ervaarbare adem' de relatie tussen adem en beweging en maakt daarbij een onderscheid tussen het ademen via de longen en de zuurstofvoorziening via het bloed naar de cellen. Deze laatste fase wordt de inwendige, ook wel 'innerlijke adem' genoemd.

De inwendige adem is een onbewust proces, maar zijn werking kan beleefd worden, als wij de 'uitwendige adem', de adem via de longen, niet sturen door wilskracht of het denken, maar hem toelaten. Het concept ‘innerlijke adem’ komt van de Nederlander Cornelis Veening, de ademleraar van Ilse Middendorf. Lees meer over hen beiden bij de blogs.

 

 

Visie

Geïnspireerd door mijn leraren en leerlingen en steeds weer gevoed door literatuur op het terrein van o.a. somatisch en psychisch welzijn, anatomie, filosofie en natuurwetenschap, zijn de uitgangspunten in mijn lessen:

  • Adem verbindt. De scheiding tussen lichaam en geest, zoals die zo vaak gemaakt wordt, ervaar ik niet. De adem is de brug tussen beiden. In het verkennen, bewandelen en onderhouden van die brug begin ik bij eigen lijf. In bewustzijn van de subtiele krachten in het lichaam opent zich de ziel en verdiept je innerlijke belevingswereld.
  • ‘De juiste aandacht’ is een belangrijk ingrediënt. Gerichte aandacht op het eigen lichaam in beweging, waarbij alle zintuigen betrokken zijn, reflectie wat de beweging innerlijk teweeg brengt, maakt het mogelijk om met de adem ‘in gesprek’ te gaan en zijn kwaliteiten te leren kennen.
  • In het verwoorden van de ervaringen met de innerlijke adem wordt vaak terug gegrepen naar de wijsheid van oude culturen, maar steeds meer blijken ademervaringen ook te duiden vanuit een wetenschappelijk begrippenkader.

 

Kennismaken?

Ben je op zoek naar meer gemak bij het ademen, meer ademruimte, meer beweeglijkheid, inzicht in het verband tussen je klachten en de adem? Of nieuwsgierig naar wat een onderzoek naar de adem je kan brengen. Verlang je naar fysieke en psychische vitaliteit, veerkracht, bezieling? Ontdek je mogelijkheden om prettiger te ademen en te leven.

 

Ervaar wat het met je doet als je je aan de adem toevertrouwt.

Ik zal je met plezier, bezieling en deskundigheid daarin begeleiden.

 

Meld je aan voor een telefonische kennismaking via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.