De innerlijke adem

“Ik laat mijn adem komen, ik laat hem gaan en ik wacht tot hij vanzelf weer komt”.

Ilse Middendorf

 

Als ik vertel over mijn werk als adempedagoog zeggen mensen wel eens: “Waarom zou ik me met mijn adem bezig houden. Ademen gaat toch gewoon vanzelf.” Dat is waar, maar bij mij gaat het om de kwaliteit van de adem. Die kwaliteit beïnvloedt onze gezondheid, stemming, energie en creativiteit.

 

Ademen is meer dan lucht binnenhalen

Je adem is uniek, net zo eigen als je gezicht of je voeten. Wat we hebben meegemaakt, fysiek en psychisch, is in onze adem terug te vinden. En de adem laat zien, hoe je in het leven staat. Luisteren naar de adem en hem toelaten, brengt je bij diepere lagen in jezelf.

 

Omdat ademen zo persoonlijk is, gaat het bij mij niet om het aanleren van ademtechnieken, maar om het vertrouwd raken met je eigen adem en herstel van het contact met de natuurlijke adem. Liefdevolle aandacht is daarbij het sleutelwoord. Bewustzijn van en aandacht voor het gehele lijf zijn voorwaarden voor een gezonde adem. In oefeningen en behandeling zoeken we o.a. naar een prettige spierspanning en vitaliteit en beweeglijkheid van wervelkolom en bekken. Dan kan lichtheid en expressiviteit ontstaan in het gebied van schouders, armen en handen. Dat alles als voorwaarden voor de beweeglijkheid van het middenrif, onze belangrijkste ademhalingsspier.

 

Ademen met je hele lijf...
...een andere kijk op ademhalen

Ik ben tot adempedagoog in Duitsland opgeleid door leerlingen van Ilse Middendorf (1910 – 2009). Zij noemde haar ademleer 'de ervaarbare adem'. Haar visie heeft mij vanaf het eerste moment geraakt en inspireert mij nog elke dag opnieuw. De 'ervaarbare adem' onderzoekt de relatie tussen adem en beweging en maakt daarbij een onderscheid tussen het ademen via de longen en de zuurstofvoorziening via het bloed naar de cellen. Dat laatste wordt de 'innerlijke adem' genoemd. In gerichte, subtiele beweging kan ook de 'innerlijke adem' beleefd worden, als wij de 'uiterlijke adem', de adem via de longen, niet sturen door wilskracht of het denken, maar hem toelaten. In de woorden van Ilse Middendorf: “Ik laat mijn adem komen, ik laat hem gaan en ik wacht, tot hij vanzelf weer komt.“

 

Je adem toelaten, daar gaat het dus om, maar hoe doe je dat? In de 25 jaren dat ik me intensief bezig houd met de adem zie ik steeds meer dat inzicht in de anatomie van ons lijf daar bij kan helpen. Graag en enthousiast deel ik mijn kennis en ervaring op dit vlak. Je adem gedijt goed bij een gezonde spierspanning en soepele gewrichten. Beweeglijkheid van heiligbeen en borstbeen zijn voorwaarden om vrijer te ademen. Iedere cel in ons lichaam ademt mee en levert zo zijn bijdrage aan het bevrijden van het middenrif, de toegangspoort tot de 'innerlijke' adem, tot dat wat ons bezielt.

 

In een traject bij mij leer je de voorwaarden kennen om prettiger te ademen en ernaar te leven. Wat vraagt de adem van je lijf om vrij te kunnen stromen? En wat vraagt de adem aan je geest? Ervaar wat het met je doet als je je aan de adem toevertrouwt.

 

“Waarom heb ik dit nooit op school geleerd”
hoor ik mijn cliënten vaak verzuchten.

 

We krijgen toegang tot die onbewuste, innerlijke adem, als we de adem niet inhouden, niet sturen, maar hem toelaten zoals hij zich in ons voordoet. Dat vraagt onbevangenheid en nieuwsgierigheid naar het onbekende, een verrassende en verrijkende ontdekkingstocht.

 

Aandacht richten, gewaarworden, ademen

Behandeling en oefeningen zijn een uitnodiging om je tot je lichaam te wenden, met toewijding en aandacht. Je beleeft zo steeds intenser het wonder van je lichaam en de essentiële, fijnzinnige rol van de adem daarin. Deze toegewijde aandacht voor je lijf maakt de adem vrij en beweeglijk. Dan kan hij optimaal doen waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is: al onze cellen van zuurstof voorzien. Je ademritme ordent zich, de inadem, de uitadem en de adempauze stemmen zich onderling af, waardoor een betere lichaamsspanning (eutonie) en een veerkrachtige houding kan ontstaan. Met als gevolg: meer veerkracht, meer vrede met jezelf, meer vitaliteit, draagkracht, goedmoedigheid en wie weet wat nog meer.

 

Ben je op zoek naar meer gemak bij het ademen, naar meer ademruimte, of ben je nieuwsgierig wat een onderzoek naar je adem je kan brengen? Ik zal je met plezier, bezieling en deskundigheid begeleiden.