Adem is beweging

“Adembeweging, – oerbeweging van leven, expressie van wat ik worden kan”.

Ilse Middendorf

 

Het ademritme

Ademoefeningen doen we in een workshop of cursus, de 'ademwerkplaats' en ook bij het individuele traject zijn zij een substantieel onderdeel. Al bewegend ontwikkelen we meer voeling met ons lijf en krijgen we affiniteit met ons eigen ademritme. Inadem, uitadem en adempauze vormen een organisch geheel. Als we ons overgeven aan dit ritme, gaat de adem onze bewegingen vorm geven. Bewegen kost minder moeite. De adem geeft ons vleugels.

 

De innerlijke adem

Zo in verbinding met de adem ontdek je dat er een verschil is tussen de grovere bewegingen van de willekeurige spieren en de fijnere vibraties van de onwillekeurige spieren die de beweeglijkheid van de organen verzorgen. Gaandeweg word je steeds meer de subtiele levendigheid van je innerlijk gewaar. Wat een belevenis om steeds meer de substantiële kracht van de adem te beleven. Hij geeft ons veerkracht, ruimte, richting en vreugde.

 

Bewegen op je adem

De oefeningen zijn eenvoudig om te doen. Ze vragen aandacht, maar geen uithoudingsvermogen. Het is fijn om zo met je lijf bezig te zijn. Je merkt steeds meer dat ademen en bewegen van nature met elkaar zijn verbonden. Inzicht in de anatomie van het lichaam draagt hieraan bij. De gedachte 'hoog ademhalen is fout en buikademhaling is goed' komt in een nieuw licht te staan.

Het hele lichaam blijkt betrokken bij een prettige ademhaling. Dat is voor velen een hele opluchting.

 

“Het was fijn om mezelf aan te raken, te voelen dat ik een lichaam heb, bij mezelf aan te komen. Het is eigenlijk zo simpel, je hebt er geen drank of film voor nodig om je prettig te voelen”.

Deelnemer grondbeginselenworkshop, 55 jaar, tolk

 

“Ik ga moe maar voldaan naar huis. De oefeningen waren grappig, met veel humor”.

Deelnemer grondbeginselenworkshop, 60 jaar

 

De ademoefeningen

Er is een breed scala aan oefeningen, van meditatief tot uitbundig. Ze roepen ook uiteenlopende stemmingen op: verstild, geraakt, in evenwicht, vrolijk, verrast, levendig. Als vanzelf ontstaat een betere houding. Lichamelijke en psychische pijn wordt milder. Naarmate je zelfbewustzijn groeit, wordt het gemakkelijker je uit te drukken in woord en gebaar. Het kost minder moeite om te gaan met stress, vermoeidheid of teleurstelling.

 

“Als ik spanning of pijn heb en ik doe de ademhalingsoefeningen, dan voel ik het opener worden, losser. Dan komt er meer rust. Dat is heel fijn. Ik doe de oefeningen soms wel drie keer op een dag. Omdat het goed voelt. Het is een van de weinige oefenseries van allerlei therapieën die ik gevolgd heb, waarbij ik het telkens weer kan opbrengen om ze te doen. Dat zegt dus wel iets over dat ze echt werken.”

Cliënt, 50 jaar, saxofonist en muziekdocent, vanwege de ziekte van Bechterew heeft hij chronische pijn.

 

De huisapotheek

Het brengt veel om thuis te oefenen, niet vanuit discipline, maar omdat het past in het dagelijks leven. Sommige oefeningen zijn daar ook op gericht: hoe sta ik op uit een stoel, hoe pak ik een zware tas op, hoe overleef ik de rij bij de kassa terwijl ik haast heb. Er zijn ook oefeningen vanuit de 'huisapotheek', simpele oefeningen die zijn in te zetten op moeilijke momenten. Angela Merkel, de Duitse bondskanselier, zie je vaak op foto's met de vingertoppen tegen elkaar. Lees in de blog waarom zij dat doet.

Blog: Angela Merkel en de vingerdrukpunten

 

Interessant

'Geduld is nodig, maar het werk geeft ook veel plezier'.

Filmpje