Adem is beweging

“Adembeweging, – oerbeweging van leven, expressie van wat ik worden kan”.

Ilse Middendorf

 

Ademoefeningen doen we in een workshop of cursus en ook in een individuele traject zijn zij een wezenlijk bestanddeel. In het ‘oefenen’ richten we de aandacht niet op de adem, maar op ons lijf. We gaan in beweging en ontdekken zo hoe beweging en het ademritme elkaar nodig hebben en beïnvloeden. Naarmate je meer voeling krijgt met je lijf kun je je meer overgeven aan de cadans van de adem. Je adem gaat dan je bewegingen vorm geven. Het wordt een samenspel. Bewegen kost minder moeite. De adem geeft ons vleugels.

 

Bewegen op je adem

De bewegingen zijn eenvoudig om te doen. Ze vragen aandacht, maar geen uithoudingsvermogen. In het oefenen ontstaat ook inzicht in de anatomie van het lichaam, waardoor het bewegen natuurlijker en expressiever wordt. De gedachte dat hoog ademhalen fout is en buikademhaling goed, komt in een nieuw licht te staan. Het hele lichaam blijkt betrokken bij een prettige ademhaling. Dat is voor velen een hele opluchting.

 

“Het was fijn om mezelf aan te raken, te voelen dat ik een lichaam heb, bij mezelf aan te komen. Het is eigenlijk zo simpel, je hebt er geen drank of film voor nodig om je prettig te voelen”.

Deelnemer grondbeginselenworkshop, 55 jaar, tolk

 

“Ik ga moe maar voldaan naar huis. De oefeningen waren grappig, met veel humor”.

Deelnemer grondbeginselenworkshop, 60 jaar

 

De ‘ademoefeningen’

Er is een breed scala aan oefeningen, van meditatief tot uitbundig. Ze roepen ook uiteenlopende stemmingen op: verstild, geraakt, in evenwicht, vrolijk, verrast, levendig. Als vanzelf ontstaat een betere houding. Lichamelijke en psychische pijn wordt milder. Je gaat gemakkelijker om met stress, vermoeidheid of teleurstelling.

 

“Als ik spanning of pijn heb en ik doe de ademhalingsoefeningen, dan voel ik het opener worden, losser. Dan komt er meer rust. Dat is heel fijn. Ik doe de oefeningen soms wel drie keer op een dag. Omdat het goed voelt. Het is een van de weinige oefenseries van allerlei therapieën die ik gevolgd heb, waarbij ik het telkens weer kan opbrengen om ze te doen. Dat zegt dus wel iets over dat ze echt werken.”

Cliënt, 50 jaar, saxofonist en muziekdocent, vanwege de ziekte van Bechterew heeft hij chronische pijn.

 

De huisapotheek

Het brengt veel om thuis te oefenen, niet vanuit discipline, maar omdat het past in het dagelijks leven. Sommige oefeningen zijn daar ook op gericht: hoe sta ik op uit een stoel, hoe pak ik een zware tas op, hoe overleef ik de rij bij de kassa terwijl ik haast heb. Er zijn ook oefeningen vanuit de 'huisapotheek', simpele oefeningen die zijn in te zetten op moeilijke momenten. Angela Merkel, de Duitse bondskanselier, zie je vaak op foto's met de vingertoppen tegen elkaar. Lees in de blog waarom zij dat doet.

 

Interessant

Filmpje